vrijdag 6 april 2012

Opdracht 17: Balansverslag

Ik ben iemand die zelf al veel met literatuur bezig is. Zowel met lezen als met pogingen tot schrijven. Een literatuurportfolio gaat er dus niet voor zorgen dat ik meer ga lezen dan normaal maar wel dat ik enkele andere dingen ga lezen.

Vooral de lijst met internationale klassiekers heeft mijn keuze van boeken dit schooljaar mee bepaald. Klassiekers zijn klassiekers omdat het nu eenmaal goede boeken zijn. 'The Catcher in the rye' stond al lang op mijn lijstje met boeken die ik nog moest lezen. Door dit portfolio heb ik het ook effectief gelezen en ben ik nu enorme fan. (De andere boeken van Salinger liggen al klaar voor deze zomer.)

Het hoofdpersage van 'The Catcher in the rye' is enorme fan van 'The Great Gatsby' van Fitzgerald, daardoor besloot ik ook dat boek te lezen (dat trouwens ook op de lijst klassiekers staat). En in een artikel over het werk van Herman Brusselmans werd vermeld dat 'The Catcher in the rye' een belangrijke invloed is geweest voor het vroegere werk van Brusselmans. 'De man die werk vond' is daar een voorbeeld van, ook dat boek las ik. U merkt dat ik graag connecties leg en dat dat ook mijn boekenkeuze mee bepaalt.

Ik zou graag alle internationale klassiekers lezen al vrees ik dat ik daar nooit genoeg tijd voor zal hebben. Ook de Nederlandstalige klassiekers zou ik graag willen lezen. Ik heb dit jaar hard genoten van boeken van onder andere Elsschot, Campert, Cremer, Wolkers, etc. Het is natuurlijk moeilijk om de juiste boeken te kiezen maar ik heb een grote honger.

Er zijn drie zaken die meer invloed hebben gehad op mijn leesgedrag dan dit portfolio: mijn lief, mijn eigen boeken en het theater dat ik aan het maken ben.




Mijn lief is een Finse illustratrice. Ze is veel meer met visuele werken bezig dan ik. Zo ben ik door haar invloed dit jaar veel meer graphic novels gaan lezen. Ik was al een enorme fan van Chris Ware maar nu heb ik ook het werk van Charles Burns, Brecht Evens en vele andere leren kennen. Oona en ik zijn ook naar de tentoonstelling in Museum M in Leuven geweest over het werk van Charles Burns en we hebben de man ook ontmoet in Turnhout. Zijn 'Black Hole' staat zowat in elk lijstje van beste graphic novels ooit. Ook de graphic novels van de Vlaamse Brecht Evens waren, net als de ontmoetingen met hem, zeer inspirerend.

Voor mijn eigen boeken moet ik natuurlijk ook steeds inspiratie opdoen en research doen. Het boek dat ik nu aan het afwerken ben gaat zo bijvoorbeeld over de waarheid. Ik ga dan ook werken en essays lezen over de waarheid. Zo las ik onder andere het debuut van Ivo Victoria 'Hoe ik nimmer de ronde van Frankrijk voor min-twaalf-jarigen won' en 'This is true' van Emily Mackie. Ook voor mijn nieuw boek ben ik reeds research aan het doen en veel van wat ik nu lees heeft daarmee te maken.

Een derde invloed is het toneel dat ik momenteel aan het maken ben en dat op 21 april in première gaat in Turnhout. Samen met Stijn van de Wiel heb ik de tekst en regie gedaan van dit stuk. 'Doolhoofd' in geïnspireerd op de mythe van de Minotaurus maar belicht veeleer de verhaallijn van Ariadne dan van de Minotaurus. Ik heb dit jaar dus veel gelezen over de mythe, verschillende versies en theaterbewerkingen van de mythe. Ik heb ook enkele andere theaterstukken gelezen om een beter gevoel te hebben over het verschil tussen theaterteksten en verhalen. Toneel vraagt natuurlijk om andere schrijfstijl dan de verhalen die ik schrijf.

Verder zie ik elk jaar veel theater, film en dans. Ik ga al vanaf ik 16 was regelmatig naar het theater en elke maand ga ik minstens één keer naar 'Open doek' dat alternatieve films in Turnhout vertoont maar nieuw is dat ik de laatste twee jaren ook regelmatig naar dansvoorstellingen ga kijken. Elke passage van Ultima Vez, Rosas, Les ballets C de la B, Needcompany etc. in Turnhout ga ik tegenwoordig kijken. Het is straf hoe België zoveel goede choreografen heeft.

Ik denk dat ik een gezonde interesse heb ik literatuur en in de andere kunsttakken. Dit portfolio gaat heeft er niet voor gezorgd dat ik meer of minder heb gelezen, het heeft mijn leesgedrag enkel, samen met enkele andere factoren gestuurd in een andere richting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten