vrijdag 6 april 2012

Opdracht 8: boekpresentatie.

Voor mijn boekpresentatie heb ik gekozen voor één van de allerbeste graphic novels aller tijden. 'Jimmy Corrigan, the smartest kid on earth' van Chris Ware is een prachtig boek dat de geschiedenis van Amerika vertelt van vorige eeuw aan de hand van verschillende generaties (de vader en grootvader van Jimmy).

Er zijn twee redenen waarom ik dit boek gekozen heb: het boek is een van mijn lievelingsboeken en het is, omdat het een graphic novel is, iets anders dan de boeken die de andere leerlingen voorstellen.

Ik koos twee fragmenten (pagina's) uit het boek die een originele manier hebben om een verhaal te vertellen. Tijdens de voorstelling projecteerde ik die twee pagina's en legde ik uit hoe je ze moest lezen. Door mijn enthousiasme voor het boek denk ik wel dat ik andere leerlingen heb aangemoedigd om het te lezen. Ik weet dat twee andere leerlingen het gekocht hebben dus opdracht geslaagd.

Ik heb veel vooroordelen over bepaalde boeken. Tijdens de voorstellingen van anderen heb ik dus vaak al een beeld over een boek voor dat de persoon erover verteld heeft. Zo dacht ik ook dat 'Haar naam was Sara', het boek dat Magali voorstelde, een stom boek zou zijn maar door het fragment dat Magali voorlas kreeg ik toch interesse in het boek.

Sommige vooroordelen worden trouwens bevestigd: het boek van Stanie ('Black' van Bracke) vond ik na de presentatie nog slechter dan mijn vooroordelen hadden kunnen vermoeden en ook 'Blauwe plekken' van Stephanie vond ik na het fragment echt verschrikkelijk. Ik heb een hekel aan probleemboeken, ik vind ze echt vervelend om te lezen, al kan ik mij wel inbeelden dat sommige jongeren er troost in kunnen vinden.

Een boek dat wel zou willen lezen is het boek dat Alexander voorstelde. 'Herinnering aan mijn droeve hoeren' van Marquez. Het lijkt me een prachtig maar ruw verhaal over een man die zijn dood voelt naderen. Ook 'Sire, er zijn geen Belgen' van Brouwers, voorgesteld door Nico lijkt me een leuk en grappig boekje om te lezen.

En de boeken die Saskia voorstelt zijn ook steeds fijn, al wil ik wel dat ze ze zelf komt voorlezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten